1. Probeer nog voor de grote drukte te lunchen in de parken. Het lijkt vroeg, maar als je gaat eten, doe het dan rond 11.30 uur. Wacht je langer, dan zul je in lange rijen moeten staan. (Ook geen ramp natuurlijk.) Je kunt altijd ook op je resort lunchen natuurlijk.
2. Let ook goed op de tijden van je Fastpasses / eettijd
.
3. Laat je helpen door een Castmember. Ga niet vertwijfeld doelloos rondlopen als iets je niet duidelijk is, maak contact. Je zou denken dat je met je domme vragen deze mensen alleen maar lastigvalt, maar niets is minder waar. Castmembers genieten er echt van om je verder te helpen. Je merkt niet dat ze waarschijnlijk 100.000 keer dezelfde vragen voorgeschoteld krijgen, ze blijven even aardig, attent en geïnteresseerd. Vaak zijn Castmembers net zulke Disneyfreaks als jij, dus ze gunnen je alle plezier van de wereld toe in The Happiest Place On Earth. Dus stap op ze af! Maak gebruik van ze!
4. Fooi geven doe je best vaak in Amerika. Schijnbaar krijgt personeel heel weinig uitbetaald en moeten ze leven van het geld dat ze aan fooi krijgen. Wanneer je gebruik maakt van de Magical Expres bus (wel reserveren van tevoren) dan zorgt de chauffeur ervoor dat je koffers netjes in de laadruimte gelegd worden. Na aankomst in ons resort hebben we de chauffeur keurig wat fooi gegeven. Ook de man die ons per taxibusje van de receptie naar onze kamer bracht inclusief koffers hebben we uiteraard ook beloond. Hoeveel dat iedere keer is, blijft altijd een beetje afhankelijk van wat je zelf wilt geven. Elke ochtend bij het verlaten van onze kamer, legden we wat fooi (1 dollar per persoon die in de kamer verblijft) voor de kamermeisjes op de kast met een lief briefje erbij. Soms doen ze iets geks / moois met je handdoeken als je dan terug komt in je kamer. Het blijft gek om fooi te geven, maar het gaf ons wel een goed gevoel. Je geeft toch een stukje persoonlijke waardering zo en we weten dat dit geld voor de mensen heel belangrijk is. Als je naar een Quick Service Point gaat om eten te bestellen, dan hoef je geen fooi te geven. Als je bij een Table Service Point gaat eten weer wel. Dan krijg je vaak een vaste ober. De fooi die je betaalt is dan meestal 10% van de rekening, staat ook op het bonnetje. Je kunt zelfs 20% fooi geven, maar dat deden we nooit. (Wel erg veel…)
5. Wil je bij een table service restaurant eten, dan kun je deze al reserveren via je app van Walt Disney World. Uiteraard kun je ook ter plekke iets reserveren, maar de kans is groot dat je je dan moet aanpassen aan de tijden die nog beschikbaar zijn. Af en toe is het wel fijn dat je naast alle vettigheid van de quick service points ook iets kunt eten wat gezonder is en smaakvoller. Het is zeker niet goedkoop. De romantische, gezellige sfeer van restaurantjes in Nederland heb je zeker niet in de parken of in het resort. Je hebt wel een smaakvoller momentje, maar het blijft kort en krachtig. Daar schrok ik wel van in het begin. Het serveren gaat zo snel, dat het diner voorbij is voorbij je het weet. Tijd is geld in Walt Disney World en dat merk je zeker als je gaat eten in een table service restaurant. Uiteindelijk betaal je het meest voor de unieke locatie en het verse eten, maar voor het romantische gevoel (lekker uitgebreid eten bij kaarslicht en samen zijn in alle rust) moet je dit zeker niet doen, want dat is het niet. Bij quick service points kun je trouwens ook vaak gewoon zitten, alleen is het eten dan meer fastfoodachtig. Welke restaurants aan te raden zijn, vertel ik je later!
6. Als je Magic Kingdom ingaat aan het begin van de dag, dan is het altijd het drukst in Mainstreet, Fantasyland en Discoveryland. Als je in plaats van deze landen naar Adventureland gaat, dan zul je merken dat het veel rustiger is, omdat de meeste mensen gewend zijn om na Mainstreet rechtsaf te slaan in plaats van linksaf.
7. Neem de monorail van Epcot naar Magic Kingdom of andersom, een bijzondere ervaring met mooie uitzichten! Je rijdt zelfs door een hotel, Disney’s Contemporary Resort, een prachtig, bijzonder gebouw, gespleten in twee delen waar de monorail doorheen rijdt.
8. Heb je Disney’s Quick Service Dining Plan dan is het soms handig om 1 maaltijd te delen. De porties en maten in Amerika zijn enorm, waardoor je drinken, frietjes, snacks makkelijk kunt delen. Dit scheelt je weer punten.
9. Heb je een probleem / klacht? Ga direct naar een castmember. De mensen van Disney willen dolgraag je probleem oplossen. Zij doen dit met veel liefde en plezier. Klantvriendelijkheid staat hoog in het vaandel bij Disney! Klachten worden weleens afgehandeld met gratis Fastpasses of zelfs cadeaubonnen! Dit zou je toch niet aan je voorbij willen gaan, toch?
10. Ga je weer terug met de Magical Expres bus? Je krijgt automatisch een briefje in je hotelkamer onder de deur geschoven, waarop de tijd vermeld staat van uitchecken en vertrek bus. Wat een service is dat toch!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten